Sunday, 23 November 2014

12 CARA KEKAL SIHAT YANG MESTI DIAMALKAN SEPANJANG MASA

Semua ingin kekal sihat sampai hujung usia. Dua kunci utama untuk kekal sihat adalah gaya hidup dan pemakanan sehari-hari.
Di sini, ingin saya kongsikan 12 cara kekal sihat yang mesti diamalkan sepanjang masa. Semoga ianya dapat menjadi panduan untuk semua termasuk diri saya sendiri.

Cara Kekal Sihat #1 : Mandi Air Sejuk

Ini tidak bahaya, malah dapat membantu meningkatkan stamina, megatasi sakit kepala, mengurangi rasa sakit dan melancarkan perjalanan darah. So sekarang ni, saya pun dah selalu mandi dengan air sejuk sebab ia terbukti baik untuk kesihatan.


Cara Kekal Sihat #2 : Berurut

Banyak kajian menunjukkan bahawa amalan berurut dapat mengurangkan tekanan darah tinggi dan degupan jantung yang laju. Penurunan ini secara tak langsung dapat menurunkan kadar tekanan yang kita alami. Kita disarankan untuk berurut sekali dalam sebulan.






Cara Kekal Sihat #3 : Cuci Tangan
Biasakanlah mencuci tangan kita. Ia dapat mengelakkan jangkitan penyakit terutama yanng disebabkan oleh bakteria E-coli dan salmonella. 
  • Gunalah sabun dan air suam untuk mencuci tangan. 
  • Gosok semua bahagian seperti tapak tangan, celah-celah jari termasuk kuku.
  • Keringkan tangan menggunakan tuala khas atau tisu pengelap.

Cara Kekal Sihat #4 : Cuci Hidung

Tips ini sangat membantu untuk mereka yang ada resdung. 
  • Sediakan air suam yang dicampur dengan sedikit garam.
  • Sengetkan kepala.
  • Tuang sedikit demi sedikit air ke dalam salah satu lubang hidung sehingga air itu keluar dari lubang hidung sebelahnya.
Cara ini diakui berkesan oleh penyelidik Universiti Michigan.

Cara Kekal Sihat #5 : Minum Air Kosong

Air kosong sangat bermanfaat unutk kesihatan. Air yang cukup dapat membantu kita mendapatkan kulit yang sihat. Ini kerana kulit adalah salah satu benteng pertahanan pertama tubuh untuk melawan sebarang jangkitan daripada persekitaran luaran.
  • Minumlah air kosong sekurang-kurangkan 2liter sehari. Lagi banyak lagi bagus.

Cara Kekal Sihat #6 : Minum Air Halia

Halia diperakui dapat mengatasi masalah penghadaman. Para penyelidik percaya bahawa terdapat sejenis bahan yang terkandung dalam hali yang dapat melancarkan fungsi otot usus dan membantu pergerakan makanan melalui saluran pencernaan.
  • Rebus halia dan minum airnya
  • campur serbuk halis ke dalam minuman kegemaran.


Cara Kekal Sihat #7 : Makan Bawang Putih

Ramai yang tidak suka bawang putih kerana ia dikatakan boleh menyebabkan nafas berbau. Hmmm...saya pun memang x brapa nak suka sangat. Tapi,,,,
  • Ia sangat kaya dengan antioksidan
  • Ia dapatg meningkatkan sistem pertahanan tubuh dan membantu melawan masalah radang.
Mulai hari ini, pastikan hidangan makanan seharian kita ada sedikit bawang putih yang sememangnya baik untuk kesihatan.

Cara Kekal Sihat #8 : Tidur
  •  Tidur nyenyak selama 8jam sehari boleh meningkatkan sistem ketahanan tubuih
  • Masalah kurang tidur akan meningkatkan kadar hormon yang menjadi punca perasaan tertekan dan seterusnya bakal melemahkan sitem imunisasi diri.

Cara Kekal Sihat #9 : Bersenam

  • Bersenam secara teratur boleh meningkatkan hormon-hormon yang menguatkan sistem imunisasi.
  • Boleh mengurangkan tekanan
  • Luangkan masa sekurang-kurangnya 5 kali seminggu untuk melakukan aktiviti senaman.


Kekal Sihat #10 : Ketawa

  • Jadilah seseorang yang bersikap lebih terbuka.
  • Biasakan diri untuk mudah terpesona dengan lawak jenaka
  • Ketawa boleh meningkatkan sistem imunisasi tubuh dengan cara menurunkan kadar tekanan
  • Ketawa juga boleh meredakan ketegangan otot dan meningkatkan pengambilan oksigen yang nyata baik untuk kesihatan.



Cara Kekal Sihat #11 : Berfikiran Positif

Kajian menunjukkan bahawa otak berhubung dengan sistem pertahanan tubuh dan sebaliknya.
Jika otak penuh dengan fikiran positif, ia berupaya menghasilkan jumlah antibodi untuk selesema yang banyak. Waaaahhhhh.....dahsyat kan....
Individu yang ceria juga mempunyai antibodi yang banyak dalam tubuhnya. So, mulai hari ini jom sama-sama buang benda-benda negatif dan tukarkan kepada positif.

Cara Kekal Sihat #12 : Ambil Vitamin dan Zat Besi

Pakar perubatan menyarankan pengambilan makanan yang mengandungi vitamin C ataupun supplement vitamin C setiap hari.
Begitu juga pengambilan zat besi yang mampu membantu mencegah serangan virus.



Vitamin C Shaklee
  • Setiap tablet mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah oren termasuk kulitnya
  • Pembebasan 1.5 vitamin C buah tersebut ke dalam tubuh setiap jam.
  • Setiap tablet mengandungi 120mg bioflavonoid yang juga dikenali sebagai vitamin C Complex.
  • Bioflavonoid ini mampu meningkatkan keberkesanan vitamin C dalam tubuh kita, melegakan inflamasi, menentang bakteria dan radikal bebas.
Vita-Lea Shaklee
  • multi-vitamin dan mineral pertama di dunia
  • Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting.
  • Ujian klinikal telah mebuktikan dengan pengambilam Vita-Lea Shaklee selama setahun boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65%.

Amalkan 12 cara kekal sihat ini, Inshaa Allah kita sama-sama dapat merasakan kesannya.

Hubungi saya untuk dapatkan vitamin terbaik di dunia ini berserta konsultasi yang tepat seumur hidup.

Waahida bt Zulkipli
013-6065090
id: 971611












Tuesday, 18 November 2014

KETAHUI CARA MENGIRA WAKTU SUBUR WANITA UNTUK MERANCANG KEHAMILAN

Waktu subur seseorang wanita sangat penting dalam merencanakan sesebuah keluarga. Dengan mengetahui waktu subur, usaha untuk mendapatkan anak atau ingin menjarakkan anak akan menjadi lebih mudah jika tiada sebarang masalah.
Jom baca bagaimana mengetahui waktu subur wanita.



  • Waktu subur wanita ialah waktu ketika satu sel telur sedia untuk disenyawakan dengan sperma di saluran tiub falapio yang terjadi sebulan sekali. Sel telur boleh hidup selama 1-2 hari.

  • Pada waktu subur ini terjadi perubahan fisiologi seperti lendir pada vagina lebih banyak, peningkatan suhu tubuh disebabkan oleh peningkatan hormon progesteron dan perubahan pada payudara.

  • Lendir pada vagina ini dihasilkan oleh kelenjar-kelenjar pangkal rahim (serviks). Lendir ini membantu sperma untuk hidup bagi menunggu sel telur matang (ovulasi). Pada waktu subur wanita, kemungkinan terjadinya persenyawaan sangat besar.
Mengira Waktu Subur Wanita
  • Masa subur wanita juga boleh dikira berdasarkan kitaran haid. Anda perlu mencatat kitaran haid secara teratur setiap bulan. Catat hari pertama haid sehingga hari terakhir. Ini adalah fasa pertama. (Hari 1 - 5)

  • Hari selepas hari terakhir haid, dikatakan fasa kedua atau fasa follicular. Paras hormon estrogen akan meningkat. Sel pembiakan wanita juga menjadi matang dan bersedia dibebaskan. Proses pelapasan telur ini dinamakan OVULASI atau WAKTU SUBUR WANITA. (Hari 6 - 14)

  • Jika suami isteri inginkan anak, maka lakukan hubungan intim pada waktu subur. Jika sebaliknya, hindarkan hubungan intim pada waktu subur atau menggunakan perancang kehamilan.

  • Jika tiada persenyawaan berlaku, telur akan mati dan dinding rahim yang kaya dengan salur darah akan luruh. Maka kitaran haid akan berulang. (Hari 15 - 28)

  • Jika kitar haid anda 28 hari, maka waktu subur terbaik adalah hari ke 14. Jika kitar haid 30 hari, waktu subur terbaik adalah hari ke-15. 

  • Jadi sekarang, bolehlah anda mengira waktu subur anda jika anda merancang untuk hamil. Untuk hamil, anda boleh melakukan hubungan intim pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15, 16 jika kitar haid adalah 28 hari.

  • Jika kitar haid 30 hari, anda boleh bersama pasangan pada hari ke 12, 13, 14, 15, 16, 17. Ini dikatakan waktu yang optimum.
Senang kan....Dengan syarat mesti catat waktu subur pada kalender. Bincang dan rancanglah bersama pasangan anda. InshaaAllah dimudahkan segalanya.

Monday, 17 November 2014

Cara Hilangkan Jerawat dan Parut. Kulit Semakin Cantik Berseri.

Beratus-ratus duit habis malah ada yang beribu habis semata-mata nak hilangkan jerawat dan parut di muka. Jangan terkejut ye....memang betul pun. Kat tv tu pun ada rancangan untuk tunjukkan keberhasilan sesuatu produk. Bukan murah tu...mau ribu riban harganya kalo dah masuk tv.

Dengan produk yang macam2 di pasaran tu, bolehkah kita pastikan semuanya selamat daripada bahan kimia? Hmmm....

Sebenarnya cara yang paling selamat untuk hilangkan jerawat dan parut di muka adalah dengan menggunakan produk semulajadi tanpa bahan kimia. Dengan menggunakan bahan semulajadi, kita boleh elakkan kesan sampingan yan mungkin berbahaya kepada kita.

Set untuk hilangkan jerawat dan parut daripada Shaklee sememangnya produk semulajadi tanpa bahan kimia. 
1. Zinc complex 
  • bukanlah antibiotik tetapi ia mampu untuk membunuh bakteria penyebab jerawat.
  • zinc adalah antioksidan yang kuat. Kajian menunjukkan bahawa pengambilan antioksidan boleh mengurangkan jjerawat.
2. Vitamin C
  • sebagai antioksida yang menghalang radikal bebas dan kotoran daripada merosakkan kulit.
  • membantu penghasilan kolagen yang penting untuk kulit
3. Vitamin E complex
  • mengandungi  grape seed  yang bertindak sebagai antioksidan 20x lebih hebat daripada vitamin E.
  • boleh menghilangkan parut jerawat, anti penuaan dan menjadikan kulit cantik berseri
Untuk dapatkan set hilangkan jerawat dan parut ini, bolehlah hubungi saya. Saya akan berikan cara-cara pemakanan yang betul untuk anda.

Hubungi:
Waahida bt Zulkipli
No id : 971611
Whatsapp/ Call : 013-6065090


Saturday, 8 November 2014

PEMAKANAN YANG SIHAT MEMBEKALKAN VITAMIN DAN MINERAL SECUKUPNYA

Jangan ambil mudah ye pemakanan yang sihat ni. Pemakanan yang sihat ni sangat penting kerana ia akan membekalakn vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan kita. Perlu kita tahu, satu-satu jenis makanan tu hanya mengandungi sejumlah kecil beberapa jenis vitamin dan mineral.

Nak taknak...adik kakak abang memang kena makan banyak benda yang berbeza untuk memastikan adik kakak abang dapat semua vitamin dan mineral yang penting tu.

Waktu sekolah dulu kita pun ada belajar tentang piramid makanan kan. Ingat lagi tak?? Mana yang nak kena makan lebih...mana yang nak kena makan kurang. Adeeiiiii...susah jgk tuu.
Jom intai piring pemakanan yang sihat tu..

Bayangkan piring pemakanan sihat ni sebagai piring nasi kita. Hahaha...Biasanya yang mana kita amik banyak? So, mulai hari ni jom tukar kepada piring pemakanan sihat.

1. Roti, nasi, kentang dan pasta
  • kumpulan ini mengandungi banyak vitamin dan mineral
  • mengandungi karbohidrat yang banyak yang akan sentiasa memberi bekalan tenaga
  • 1/3 daripada semua makanan yang kita makan dalam sehari patut datang dari kumpulan ini.
2. Buah-buahan dan sayur-sayuran
  • kaya dengan vitamin, mineral dan serat
  • serat ialah makanan yang tidak dapat dicerna oleh tubuh
  • tetapi serat penting agar sistem pencernaan berfungsi dengan berkesan
  • 1/3 daripada hidangan dalam sehari juga patut datang dari kumpulan ini.
3. Daging, ikan, telur dan kekacang
  • kaya dengan protein untuk membaiki dan membina sel baru
  • daging, ikan dan telur sangat kaya dengan vitamin B, zat besi dan protein
  • kekacang adalah rendah lemak
4. Susu dan makanan tenusu
  • membekalkan protein, lemak, vitamin larut lemak (A, D, E dan K)
  • banyak mineral terutama kalsium
5. Makanan mengandungi lemak atau gula
  • contoh: keropok, gula-gula, coklat, snek manis
  • juga tinggi kandungan garam
  • untuk sihat kita patut makan sikit sahaja makanan ini setiap hari.
Amalkan piring pemakanan yang sihat ini untuk kekal sihat cantik berseri gitu... :-)



Thursday, 6 November 2014

MASALAH KEPUTIHAN : PUNCA DAN CARA MENGATASINYA

Hampir semua wanita mengalami masalah keputihan dan ini dianggap biasa. ia merupakan proses perubahan hormon di mana sel yang sudah mati pada lubang faraj dikeluarkan. Tapi, perlulah pandai membezakan antara masalah keputihan biasa dan masalah keputihan berpenyakit.

Keputihan biasa berwarna jernih, tidak berbau dan tidak gatal. Manakala keputihan berpenyakit pula berwarna kekuningan atau kehijauan, berbau, berketul-ketul kecik dan terasa gatal. Apakah punca penyebab keputihan itu?

Punca Keputihan
Antara punca keputihan adalah:
  • perubahan hormon - wanita sering mengalami perubahan hormon dan kitaran haid juga dipengaruhi oleh perubahan hormon
  • pengambilan ubat-ubatan
  • keadaan terangsang seksual juga boleh menambahkan keputihan
  • jangkitan bakteria seperti :
    • Bacteria vaginosis - lelehan berbuih dan berbau hanyir
    • Kuman Gardneralla - lelehan cair berbau busuk
    • Kuman Chlamydia - jarang menyebabkan lelehan
    • Trichomonas vaginitis - lelehan keputihan atau tidak berwarna
    • Kulat Candidiasis - keputihan seperti kepingan susu basi yang perlu dirawat
masalah keputihan

Cara Mengatasinya
Jangan dibiarkan masalah keputihan ini berterusan. Kita perlu tahu cara mengatasinya.
  1. Meminum air rebusan pucuk pegaga berserta akarnya 2kali sehari - amalkan sehingga masalah keputihan dan rasa gatal itu hilang.
  2. Cuci kemaluan dengan air daun sireh - ramas 12 helai daun sireh dengan air suam. Selain dapat megurangkan masalah keputihan dan rasa gatal, ia juga dapat merapatkan kembali bahagian alat sulit wanita.
  3. Jika menggunakan panty liner, gantikannya dengan kerap untuk mengelakkan jangkitan.
  4. Berjumpalah dengan doktor jika masalah keputihan yang dialami adalah teruk.
  5. Elak daripada menggunkan cecair pencuci vagina kerana tidak semua orang sesuai menggunakannya.
  6. Cara mengatasi yang mudah dengan menggunakan Set Keputihan Shaklee

Alfalfa Complex (untuk wanita yg tidak hamil hamil) 
  •  mempunyai sifat antikulat (untuk wanita yang tidak hamil)
  • bertindak seperti kacip fatimah
  • membuang angin dan toksin dalam badan

  


Garlic (untuk wanita hamil)
  • antibiotik semulajadi yang boleh memusnahkan kulat dan bakteria
  • mempertingkatkan sistem imun tubuh dan mengurangkan rasa gatal

Hubungi saya untuk dapatkan Alfalfa Complex dan Garlic Complex daripada Shaklee serta cara pengambilannya.

Waahida bt Zulkipli
013-6065090
COD area : Selama, Kamunting, Taiping, Kulim







Tuesday, 4 November 2014

Mengenali Masalah Vena Varikos Atau Urat Simpul Dan Tips Meredakannya

Sebelum membaca artikel ini secara menyeluruh, mari kita faham dulu beberapa istilah:
  • vena - merupakan salur darah yang membawa darah menuju ke jantung
  • varikos - berpintal atau bersimpul
  • injap - terdapat di dalam vena bertindak menghalang darah yang sedang menuju ke jantung daripada mengalir secara mengundur
Apakah Vena Varikos

Saya pernah melihat urat di bahagian belakang betis seseorang kelihatan timbul dan berwarna biru. Itulah yang dikatakan vena varikos atau urat simpul. 

Bagaimana Vena Varikos Terjadi?

Vena varikos atau urat simpul terjadi apabila tekanan darah di dalam vena terlalu tinggi. Ini menyebabkan kerosakan pada injap di mana injap vena tidak dapat berfungsi dengan baik seterusnya melemahkan dinding vena atau salur darah. Darah akan berkumpul di bahagian yang lemah ini. Dinding vena akan mula meregang dan mengendur. Dengan kata lain ia akan membengkak dan keadaan inilah yang dapat dilihat pada lapisan bawah kulit.


Risiko Yang Boleh Meningkatkan Tekanan Darah Dalam Vena

  1. Masalah berat badan (Gemuk)
    • lapisan lemak yang tebal boleh menghalang aliran darah dari vena ke jantung.
  2. Kehamilan
    • keadaan bayi yang sedang membesar akan menekan salur darah pada bahagian pelvik. Tekanan yang diterima ini menyukarkan lagi pergerakan darah dari kaki menuju ke jantung.
  3. Darah beku dalam vena
    • berlaku pada mereka yang terbaring lama akibat penyakit dan sebagainya.
  4. Penyakit lain seperti lemah jantung dan penyakit hati.
Simptom-simptom Vena Varikos
  • bengkak tapak kaki dan buku lali
  • rasa gatal dan tidak selesa pada bahagian urat simpul
  • lengu kaki dan kaki terasa berat
  • kerap terkena kejang otot
Adakah Vena Varikos Bahaya?

Keadaan ini bukanlah masalah serius melainkan ia terjadi pada wanita hamil iaitu di bahagian faraj dan dubur. Doktor akan mengawasinya sewaktu proses bersalin nanti kerana jika perineum terkoyak, akan berlaku pendarahan yang teruk.

Tips Meredakannya daripada Shaklee


  1. Vitamin E Comlex
    • meningkatkan keanjalan salur darah
    • memperbaiki peredaran darah dan mengukuhkan dinding kapilari dan salur darah
  2. Vitamin C
    • menurunkan kecenderungan bekuan darah
    • Bioflavonoid menggalakkan pemulihan dan mengurangkan lebam
  3. B-Complex
    • diperkaya dengan asid folik, cobalamine, Pyrodixine di mana sangat perlu untuk mereka yang mempunyai gen yang mempunyai masalah urat dan saraf.
    • Vitamin B3 membantu membaiki pengaliran darah dalam vena dan arteri
Hubungi saya, pengedar sah Shaklee anda:
Waahida Zulkipli
013-6065090
id : 971611




Monday, 3 November 2014

Promosi OmegaGuard Shaklee Terbaik dan Terlaris

 Promosi OMEGAGUARD SHAKLEE



Memang jimat. Harga untuk sebotol omegaGuard adalah RM136 untuk semenanjung Malaysia dan RM140
untuk Sabah/Sarawak. Tapi bulan ni kalo beli 6 botol:
  • dapat pulak free 1 botol (taknak keeerrrrr)
  • dapat jadi ahli shaklee dengan tak payah bayar
  • dapat pulak cash back duit (bonus gituuuu)
Banyak 6 botol?? Boleh kongsi dengan adik beradik, sedara mara dan kawan2 sebab omegaGuard shaklee sesuai utk umur 1tahun dan ke atas.

Beli 2 botol pun boleh. Jimat 5% lagii!!
Wowww!!! Berbaloi-baloi bulan ni.



Dapatkan set-set berikut:
1. SET GOUT
2. SET ANAK PINTAR SIHAT
3. SET SENDI
4. SET BUASIR
5. SET JANTUNG
6. SET KURUS



Boleh pm/whatsapp saya :
waahida zulkipli
0136065090


GOUT DAN CARA MENGATASINYA DENGAN OMEGA GUARD

Apakah Gout dan Penyebab Gout??

Gout sejenis penyakit yang menyebabkan serangan keradangan menyakitkan dalam satu atau lebih sendi. Ia adalah sejenis artritis (walaupun ia sangat berbeza dengan artritis reumatoid yang lebih biasa dan osteoartritis). Kesakitan serangan gout boleh menjadi teruk.

Gout disebabkan oleh bahan kimia di dalam darah yang dipanggil asid urik. Asid urik adalah bahan kumuh sejenis protein iaitu purin. Kebanyakannya akan keluar melalui air kencing dan juga melalui usus (najis). Bagi pesakit gout jumlah asid urik dalam darah meningkat. Dari semasa ke semasa kandungan asid urik ini menjadi terlalu tinggi dan membentuk hablur asid urik. Hablur biasanya mengumpul dalam sendi. Hablur ini memberi kesan kepada tisu di dalam sendi menyebabkan keradangan, bengkak dan kesakitan - serangan gout.

Mengapa paras asid urik meningkat?

Biasanya, terdapat keseimbangan di antara jumlah asid urik yang dihasilkan dengan jumlah yang dikeluarkan melalui air kencing dan najis. Ini menyebabkan tahap asid urik di dalam darah seimbang. Walau bagaimanapun, bagi pesakit gout, buah pinggang mereka tidak dapat menapis keluar asid urik dalam kuantiti yang sepatutnya mengakibatkan kandungan asid urik dalam darah meningkat. Mereka dikatakan berada di bawah-excreters asid urik. Buah pinggang mereka tidak berfungsi secara normal.

Bagi sesetengah orang, paras asid urik meningkat mungkin disebabkan oleh beberapa faktor lain.
Antaranya:
  • Minum alkohol terlalu banyak boleh menyebabkan peningkatan paras asid urik
  • Tidak mempunyai vitamin C yang cukup dalam diet harian kita
  • Jika anda minum minuman ringan yang tinggi kandungan fruktosa ia boleh meningkatkan penghasilan asid urik. Satu kajian penyelidikan baru-baru ini mendapati bahawa pengambilan dua minuman ringan sehari meningkatkan risiko membangunkan gout sebanyak 85 %.
  • Penggemar organ dalaman seperti hati perlu berwaspada. Begitu juga sardin, ekstrak yis, atau makanan laut boleh meningkatkan tahap asid urik. Walau bagaimanapun, diet yang seimbang biasanya tidak mempunyai banyak kesan pada tahap asid urik.
  • Lebih banyak asid urik yang akan dihasilkan oleh badan daripada biasa jika seseorang itu berpenyakit kerana sel-sel badan yang mempunyai perolehan yang pesat. Sebagai contoh, psoriasis dan beberapa gangguan darah.
  • Mereka dengan keadaan tertentu yang lain juga mempunyai risiko tinggi untuk mendapat gout. Ini termasuk:
    • Obesiti.
    • Tekanan darah tinggi.
    • Kerosakan buah pinggang.
    • Kencing manis.
    • Gangguan sumsum tulang.
    • Penyakit vaskular.
    • Kecacatan enzim seperti kekurangan hypoxanthine guanine phosphoribosyltransferase (HGPRT) dan kekurangan glukosa-6-fosfat dehidrogenase (G6PD).

Adakah gout bahaya?


Serangan gout sangat menyakitkan. Walau bagaimanapun, kesan lain amat luar biasa. Kerosakan sendi boleh berlaku jika anda mempunyai serangan yang berulang. Sesetengah orang, hablur kristal asid urik akan membentuk batu buah pinggang atau boleh menyebabkan beberapa kerosakan buah pinggang. Kadang-kadang kristal akan membentuk lebam (tophi) di bawah kulit. Ini biasanya tidak berbahaya dan tidak menyakitkan tetapi kadang-kadang terjadi di tempat-tempat janggal seperti pada akhir jari.

Cara mencegah gout

  • Jika mempunyai berat badan berlebihan, cuba kurangkan kerana ini dapat membantu mengurangkan kandungan asid urik.
  • Makan bijaksana. Elakkan makanan berprotein tinggi dan kaya dengan purin seperti hati, sardin, kerang dan makanan laut yang lain.
  • minum air dengan banyak untuk elak dehidrasi.
Bagi pesakit gout, di samping mendapat rawatan daripada doktor, bolehlah juga mendapatkan supplement untuk gout keluaran SHAKLEE.


  • Alfalfa - bertindak menghilangkan toksin dari badan, membersihkan kolon dan darah
  • Omega guard - paras asid lemak omega-3 larut dalam tisu rawan. Ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan. Ia memelihara fungsi sendi dan gout denngan efektif.
Anda boleh dapatkan set vitamin untuk gout ini sekarang!!

Hubungi saya:
waahida zulkipli
0136065090
id: 971611



Sunday, 2 November 2014

GLA COMPLEX LEBIH BAIK DARIPADA EPO?

Zaman belajar dulu-dulu...ramai kawan-kawan yang syorkan untuk beli supplement EPO kat farmasi. Banyak brand yang fofular kat farmasi kan. Katanya EPO ni utk baiki hormon.  Waktu tu muka ada jerawat. Diorang cakap, mula-mula amik memang jerawat akan kuar banyak. Lama-lama dah takde yang keluar. Kononnya nak cuci dalaman la. So bagi kuar habis semua dulu. Tapi saya tak pernah beli pun...hihihi

Dulu, tak tau pun EPO tu apa sebenarnya. Setakat tahu nama penuh jelah...Evening Primrose Oil. Sekarang ni baru ada peluang untuk study. Maklumlah ramai yang tanya EPO dan GLA SHAKLEE tu sama ke?? Jom kita kongsi sama-sama.

Bunga Evening Primrose

Minyak Evening Primrose atau EPO ni dah lama digunakan sebagau ubat tradisional untuk ekzema, membaiki kitaran haid, gejala menopause, kencing manis dan kanser. Ia mengandungi gamma-linolenic acid (GLA). Maknanya EPO itu mengandungi GLA.

Shaklee juga ada produk GLA iaitu GLA Complex yang lebih baik daripada EPO. GLA Complex terhasil daripada biji bunga borage di mana 2 kali lebih tinggi berbanding dalam EPO. GLA Complex juga mengandungi vitamin E dan minyak bunga matahari.


Antara kelebihan GLA Complex:

  • menjadikan kulit berseri-seri
  • melegakan PMS
  • membantu meningkatkan kesuburan
  • membantu mengawal dan membaiki kitar haid
  • memperlahankan proses penuaan
  • membantu menangani ekzema
  • vitamin E di dalamnya dapat menguatkan dinding arteri
Hubungi saya untuk dapatkannya:
Waahida bt Zulkipli
013-6065090
id:971611



PENGIDAP PCOS MASIH ADA HARAPAN

Apa Itu PCOS?

Mungkin tak ramai yang tahu apa itu PCOS. PCOS adalah satu masalah reproduksi yang terjadi daripada ketidakstabilan hormon. Ia mengganggu sistem peranakan wanita kerana hormon wanita tidak seimbang.
Pengidap PCOS akan mengalami keadaan di mana ovarinya akan membengkak kerana ovum yang terperangkap di dalamnya dan tidak dapat menetas bila sudah matang.


Simptom PCOS

Antara simptom pengidap PCOS adalah:
  • Haid yang tidak teratur - Contohnya termasuk selang haid lebih lama daripada 35 hari, kurang daripada lapan kitaran haid setahun, gagal untuk datang haid selama empat bulan atau lebih; dan berpanjangan tempoh. 
  • Tahap hormon endrogen lebih tinggi - mengakibatkan tanda-tanda fizikal, seperti rambut yang berlebihan pada muka dan badan
  • Jerawat
  • Obesiti
Kesan-kesan daripada PCOS

Selain sukar untuk hamil, antara kesan-kesan lain yang mungkin adalah:
  • Tekanan darah tinggi
  • Risiko kepada penyakit kardiovaskular
  • Kolesterol dan lemak yang tidak normal
  • Pendarahan rahim
  • Kemurungan dan keresahan
Rawatan

Cara untuk merawatnya:
  • Penurunan berat badan jika masalah obesiti.
  • Doktor mungkin akan menetapkan jenis ubat yang boleh diambil mengikut kesesuaian tahap kesihatan pengidap PCOS.
  • Pil hormon daripada Shaklee iaitu GLA COMPLEX dapat membantu dalam menstabilkan hormon dan memastikan kitaran haid yang teratur.

Hubungi saya untuk dapatkan konsultansi...
Waahida Zulkipli
Whatsapp: 0136065090