Posts

Showing posts from November, 2014

12 CARA KEKAL SIHAT YANG MESTI DIAMALKAN SEPANJANG MASA

Image
Semua ingin kekal sihat sampai hujung usia. Dua kunci utama untuk kekal sihat adalah gaya hidup dan pemakanan sehari-hari.
Di sini, ingin saya kongsikan 12 cara kekal sihat yang mesti diamalkan sepanjang masa. Semoga ianya dapat menjadi panduan untuk semua termasuk diri saya sendiri.

Cara Kekal Sihat #1 : Mandi Air Sejuk
Ini tidak bahaya, malah dapat membantu meningkatkan stamina, megatasi sakit kepala, mengurangi rasa sakit dan melancarkan perjalanan darah. So sekarang ni, saya pun dah selalu mandi dengan air sejuk sebab ia terbukti baik untuk kesihatan.

Cara Kekal Sihat #2 : Berurut
Banyak kajian menunjukkan bahawa amalan berurut dapat mengurangkan tekanan darah tinggi dan degupan jantung yang laju. Penurunan ini secara tak langsung dapat menurunkan kadar tekanan yang kita alami. Kita disarankan untuk berurut sekali dalam sebulan.





Cara Kekal Sihat #3 : Cuci Tangan Biasakanlah mencuci tangan kita. Ia dapat mengelakkan jangkitan penyakit terutama yanng disebabkan oleh bakteria E-coli dan…

KETAHUI CARA MENGIRA WAKTU SUBUR WANITA UNTUK MERANCANG KEHAMILAN

Image
Waktu subur seseorang wanita sangat penting dalam merencanakan sesebuah keluarga. Dengan mengetahui waktu subur, usaha untuk mendapatkan anak atau ingin menjarakkan anak akan menjadi lebih mudah jika tiada sebarang masalah.
Jom baca bagaimana mengetahui waktu subur wanita.



Waktu subur wanita ialah waktu ketika satu sel telur sedia untuk disenyawakan dengan sperma di saluran tiub falapio yang terjadi sebulan sekali. Sel telur boleh hidup selama 1-2 hari.
Pada waktu subur ini terjadi perubahan fisiologi seperti lendir pada vagina lebih banyak, peningkatan suhu tubuh disebabkan oleh peningkatan hormon progesteron dan perubahan pada payudara.
Lendir pada vagina ini dihasilkan oleh kelenjar-kelenjar pangkal rahim (serviks). Lendir ini membantu sperma untuk hidup bagi menunggu sel telur matang (ovulasi). Pada waktu subur wanita, kemungkinan terjadinya persenyawaan sangat besar.Mengira Waktu Subur Wanita Masa subur wanita juga boleh dikira berdasarkan kitaran haid. Anda perlu mencatat kitaran ha…

Cara Hilangkan Jerawat dan Parut. Kulit Semakin Cantik Berseri.

Image
Beratus-ratus duit habis malah ada yang beribu habis semata-mata nak hilangkan jerawat dan parut di muka. Jangan terkejut ye....memang betul pun. Kat tv tu pun ada rancangan untuk tunjukkan keberhasilan sesuatu produk. Bukan murah tu...mau ribu riban harganya kalo dah masuk tv.
Dengan produk yang macam2 di pasaran tu, bolehkah kita pastikan semuanya selamat daripada bahan kimia? Hmmm....
Sebenarnya cara yang paling selamat untuk hilangkan jerawat dan parut di muka adalah dengan menggunakan produk semulajadi tanpa bahan kimia. Dengan menggunakan bahan semulajadi, kita boleh elakkan kesan sampingan yan mungkin berbahaya kepada kita.
Set untuk hilangkan jerawat dan parut daripada Shaklee sememangnya produk semulajadi tanpa bahan kimia.  1. Zinc complex  bukanlah antibiotik tetapi ia mampu untuk membunuh bakteria penyebab jerawat.zinc adalah antioksidan yang kuat. Kajian menunjukkan bahawa pengambilan antioksidan boleh mengurangkan jjerawat. 2. Vitamin C sebagai antioksida yang menghalang …

PEMAKANAN YANG SIHAT MEMBEKALKAN VITAMIN DAN MINERAL SECUKUPNYA

Image
Jangan ambil mudah ye pemakanan yang sihat ni. Pemakanan yang sihat ni sangat penting kerana ia akan membekalakn vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan kita. Perlu kita tahu, satu-satu jenis makanan tu hanya mengandungi sejumlah kecil beberapa jenis vitamin dan mineral.

Nak taknak...adik kakak abang memang kena makan banyak benda yang berbeza untuk memastikan adik kakak abang dapat semua vitamin dan mineral yang penting tu.

Waktu sekolah dulu kita pun ada belajar tentang piramid makanan kan. Ingat lagi tak?? Mana yang nak kena makan lebih...mana yang nak kena makan kurang. Adeeiiiii...susah jgk tuu.
Jom intai piring pemakanan yang sihat tu..

Bayangkan piring pemakanan sihat ni sebagai piring nasi kita. Hahaha...Biasanya yang mana kita amik banyak? So, mulai hari ni jom tukar kepada piring pemakanan sihat.
1. Roti, nasi, kentang dan pasta kumpulan ini mengandungi banyak vitamin dan mineralmengandungi karbohidrat yang banyak yang akan sentiasa memberi bekalan tenaga1/3 daripada s…

MASALAH KEPUTIHAN : PUNCA DAN CARA MENGATASINYA

Image
Hampir semua wanita mengalami masalah keputihan dan ini dianggap biasa. ia merupakan proses perubahan hormon di mana sel yang sudah mati pada lubang faraj dikeluarkan. Tapi, perlulah pandai membezakan antara masalah keputihan biasa dan masalah keputihan berpenyakit.

Keputihan biasa berwarna jernih, tidak berbau dan tidak gatal. Manakala keputihan berpenyakit pula berwarna kekuningan atau kehijauan, berbau, berketul-ketul kecik dan terasa gatal. Apakah punca penyebab keputihan itu?

Punca Keputihan
Antara punca keputihan adalah:
perubahan hormon - wanita sering mengalami perubahan hormon dan kitaran haid juga dipengaruhi oleh perubahan hormonpengambilan ubat-ubatankeadaan terangsang seksual juga boleh menambahkan keputihanjangkitan bakteria seperti :Bacteria vaginosis - lelehan berbuih dan berbau hanyirKuman Gardneralla - lelehan cair berbau busukKuman Chlamydia - jarang menyebabkan lelehanTrichomonas vaginitis - lelehan keputihan atau tidak berwarnaKulat Candidiasis - keputihan seperti k…

Mengenali Masalah Vena Varikos Atau Urat Simpul Dan Tips Meredakannya

Image
Sebelum membaca artikel ini secara menyeluruh, mari kita faham dulu beberapa istilah:
vena - merupakan salur darah yang membawa darah menuju ke jantungvarikos - berpintal atau bersimpulinjap - terdapat di dalam vena bertindak menghalang darah yang sedang menuju ke jantung daripada mengalir secara mengundurApakah Vena Varikos
Saya pernah melihat urat di bahagian belakang betis seseorang kelihatan timbul dan berwarna biru. Itulah yang dikatakan vena varikos atau urat simpul. 
Bagaimana Vena Varikos Terjadi?
Vena varikos atau urat simpul terjadi apabila tekanan darah di dalam vena terlalu tinggi. Ini menyebabkan kerosakan pada injap di mana injap vena tidak dapat berfungsi dengan baik seterusnya melemahkan dinding vena atau salur darah. Darah akan berkumpul di bahagian yang lemah ini. Dinding vena akan mula meregang dan mengendur. Dengan kata lain ia akan membengkak dan keadaan inilah yang dapat dilihat pada lapisan bawah kulit.

Risiko Yang Boleh Meningkatkan Tekanan Darah Dalam Vena
Masalah…

Promosi OmegaGuard Shaklee Terbaik dan Terlaris

Image
Promosi OMEGAGUARD SHAKLEE

Memang jimat. Harga untuk sebotol omegaGuard adalah RM136 untuk semenanjung Malaysia dan RM140
untuk Sabah/Sarawak. Tapi bulan ni kalo beli 6 botol: dapat pulak free 1 botol (taknak keeerrrrr)dapat jadi ahli shaklee dengan tak payah bayardapat pulak cash back duit (bonus gituuuu) Banyak 6 botol?? Boleh kongsi dengan adik beradik, sedara mara dan kawan2 sebab omegaGuard shaklee sesuai utk umur 1tahun dan ke atas.

Beli 2 botol pun boleh. Jimat 5% lagii!!
Wowww!!! Berbaloi-baloi bulan ni.


Dapatkan set-set berikut:
1. SET GOUT
2. SET ANAK PINTAR SIHAT
3. SET SENDI
4. SET BUASIR
5. SET JANTUNG
6. SET KURUS



Boleh pm/whatsapp saya :
waahida zulkipli
0136065090


GOUT DAN CARA MENGATASINYA DENGAN OMEGA GUARD

Image
Apakah Gout dan Penyebab Gout??Gout sejenis penyakit yang menyebabkan serangan keradangan menyakitkan dalam satu atau lebih sendi. Ia adalah sejenis artritis (walaupun ia sangat berbeza dengan artritis reumatoid yang lebih biasa dan osteoartritis). Kesakitan serangan gout boleh menjadi teruk.
Gout disebabkan oleh bahan kimia di dalam darah yang dipanggil asid urik. Asid urik adalah bahan kumuh sejenis protein iaitu purin. Kebanyakannya akan keluar melalui air kencing dan juga melalui usus (najis). Bagi pesakit gout jumlah asid urik dalam darah meningkat. Dari semasa ke semasa kandungan asid urik ini menjadi terlalu tinggi dan membentuk hablur asid urik. Hablur biasanya mengumpul dalam sendi. Hablur ini memberi kesan kepada tisu di dalam sendi menyebabkan keradangan, bengkak dan kesakitan - serangan gout.
Mengapa paras asid urik meningkat? Biasanya, terdapat keseimbangan di antara jumlah asid urik yang dihasilkan dengan jumlah yang dikeluarkan melalui air kencing dan najis. Ini menyeba…

GLA COMPLEX LEBIH BAIK DARIPADA EPO?

Image
Zaman belajar dulu-dulu...ramai kawan-kawan yang syorkan untuk beli supplement EPO kat farmasi. Banyak brand yang fofular kat farmasi kan. Katanya EPO ni utk baiki hormon.  Waktu tu muka ada jerawat. Diorang cakap, mula-mula amik memang jerawat akan kuar banyak. Lama-lama dah takde yang keluar. Kononnya nak cuci dalaman la. So bagi kuar habis semua dulu. Tapi saya tak pernah beli pun...hihihi

Dulu, tak tau pun EPO tu apa sebenarnya. Setakat tahu nama penuh jelah...Evening Primrose Oil. Sekarang ni baru ada peluang untuk study. Maklumlah ramai yang tanya EPO dan GLA SHAKLEE tu sama ke?? Jom kita kongsi sama-sama.

Bunga Evening Primrose
Minyak Evening Primrose atau EPO ni dah lama digunakan sebagau ubat tradisional untuk ekzema, membaiki kitaran haid, gejala menopause, kencing manis dan kanser. Ia mengandungi gamma-linolenic acid (GLA). Maknanya EPO itu mengandungi GLA.
Shaklee juga ada produk GLA iaitu GLA Complex yang lebih baik daripada EPO. GLA Complex terhasil daripada biji bunga b…

PENGIDAP PCOS MASIH ADA HARAPAN

Image
Apa Itu PCOS? Mungkin tak ramai yang tahu apa itu PCOS. PCOS adalah satu masalah reproduksi yang terjadi daripada ketidakstabilan hormon. Ia mengganggu sistem peranakan wanita kerana hormon wanita tidak seimbang. Pengidap PCOS akan mengalami keadaan di mana ovarinya akan membengkak kerana ovum yang terperangkap di dalamnya dan tidak dapat menetas bila sudah matang.

Simptom PCOS
Antara simptom pengidap PCOS adalah: Haid yang tidak teratur - Contohnya termasuk selang haid lebih lama daripada 35 hari, kurang daripada lapan kitaran haid setahun, gagal untuk datang haid selama empat bulan atau lebih; dan berpanjangan tempoh. Tahap hormon endrogen lebih tinggi - mengakibatkan tanda-tanda fizikal, seperti rambut yang berlebihan pada muka dan badanJerawatObesitiKesan-kesan daripada PCOS
Selain sukar untuk hamil, antara kesan-kesan lain yang mungkin adalah: Tekanan darah tinggiRisiko kepada penyakit kardiovaskularKolesterol dan lemak yang tidak normalPendarahan rahimKemurungan dan keresahanRawat…