Saturday, 12 September 2015

Kepentingan Isoleucine Yang Tidak Dapat Dihasilkan Oleh Badan Kita

Korang tau tak apa itu ISOLEUCINE?
Mari kita berkenalan dengan isoleucine. Apakebenda tu? Huhuhu...
Isoleucine merupakan asid amino yang terkenal dan penting tetapi tidak dapat dihasilkan oleh badan kita.
Fungsi utamanya dalam badan ialah untuk meningkatkan tenaga dan membantu tubuh kita dalam membaikpulih aktiviti fizikal yang berat.

Hmmm...macam penting jeee...
Memang penting pun.
Isoleucine adalah asid amino rantai bercabang. Ada 3 rantai bercabang asid amino dalam tubuh kita. Nama2 mereka ialah isoleucine, valine dan leucine. Kesemuanya membantu menggalakkan pemulihan otot selepas senaman.

Antara kepentingan isoleucine termasuk mengawal paras gula dalam darah di dalam badan, dan menghasilkan hemoglobin. Asid amino bertanggungjawab untuk pemulihan otot selepas senaman, dan adalah penting dalam metabolisme untuk menghasilkan tenaga.
Isoleucine sebenarnya dipecahkan kepada tenaga dalam tisu otot. Ia membolehkan tahap tenaga menjadi stabil dengan cara membantu mengawal gula dalam darah kita.

Ia juga penting untuk pengeluaran dan penyelenggaraan protein badan dan terlibat dalam pembentukan darah beku. Isoleucine adalah perlu untuk keseimbangan nitrogen di kalangan orang dewasa, dan untuk pertumbuhan normal yang sihat pada bayi.

Korang tau tak, kalau badan kita seharian melakukan kerja, dalam masa yang sama badan kita kekurangan isoleucine, maka mudahlah untuk kita dapat sakit kepala, pening, cepat letih dan kemurungan. Pernah terjadi tak masalah2 ini bila korang balik kerja??

Sebenarnya kalo nak tau, isoleucine ni sangat penting untuk badan kita. Tapi ia tak dapat dihasilkan dalam badan tau. Dah tu macam mana nak supply isoleucine ni dalam badan???

Korang mesti dapatkannya melalui sumber-sumber pemakanan. Sumber isoleucine yang baik adalah makanan yang tinggi protein seperti kacang, daging, telur, ikan dan juga protein kacang soya. Iyeee...protein kacang soya dan pastikan kacang soya yang dipilih adalah kacang soya yang terbaik.

Sebenarnya banyak makanan tambahan di pasaran yang mengandungi isoleucine. Cuma korang kena pandai pilihlah.



ESP Shaklee merupakan sumber protein yang kaya dengan asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan kita termasuklah isoleucine.
Kacang soya yang digunakannya juga mempunyai kualiti yang tinggi yang pernah dihasilkan. Kacang soya yang digunakan Shaklee hanya mengandungi non-GMO yang mana ianya diproses pada kadar suhu yang rendah.

Satu hidangan ESP Shaklee ini bersamaan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, rendah lemak, tiada kolestrol dan mudah diserap oleh tubuh manusia.

Pilihlah sumber protein yang terbaik.

Hubungi saya ;
Waahida Zulkipli
013-6065090
SID 971611







No comments:

Post a comment

TQ FOR UR COMMENTS... :-)

Cara Berkesan Meningkatkan Bilangan Sperma Yang Suami Perlu Tahu

Suami isteri yang berkahwin pasti impikan zuriat sendiri. Apabila sudah lama berkahwin, namun masih belum dikurniakan anak, pasangan dinasih...