Posts

Showing posts from 2015

Tips Rahsia Meransang Perkembangan Otak Anak-anak Berusia 3-6 Tahun

Image
Usia 3-6 tahun adalah usia di mana anak anak kita sedang membesar dengan pelbagai ragam. Korang perasan tak, anak anak ni kadang kadang kita tengok diorang asyik melihat sesuatu....tetapi sebenarnya bukan lihat je tu...tapi diorang tengah serap semua yang dilihat didengar dan diperhatikan di sekeliling.
Ada suatu ketika...kita dapat lihat anak anak mengeluarkan ayat atau pun melakukan sesuatu yang kita tak pernah ajar pun. Hmmmm...so kena hati hati lah ye tiap kali mengeluarkan kata kata. Hihihi

Korang tau tak....pada usia 3 tahun, binaan otak si kecil menjadi lengkap. Kesihatan fizikal, intelek dan emosi menjadi sangat kritikal dalam usia 3 tahun pertama.
Banyak cara yang boleh korang lakukan untuk meransang perkembangan otak kiri dan kanan si manja.



#1.
Luangkan masa beberapa ketika setiap hari untuk berbual bual dengan anak. Korang boleh bersoal jawab dengan dia atau bertanya aktiviti harian yang dia lakukan. Ini untuk perkembangan tatabahasa. Saya selalunya akan amik peluang berbu…

Masalah Yang Dihadapi Oleh Wanita Hamil Pada Trimester Ketiga

Image
Dah masuk trimester ketiga kann....makin teruja lerrr nak sambut baby...
Teringat pulak waktu saya pragnent dulu...anak pertama memang tak sabar rasanya nak suruh baby kuar.
Bila dah masuk anak kedua dan ketiga...waktu trimester ketiga ni dah rasa berdebar debar dan takut..
Maklumlah dah ada pengalaman kannn...hihihi...
Duk terbayang bayang situasi kat sepital tu....aduhaaaiiiiiiii
Sekarang anak ketiga saya dah berumur 2 tahun 4 bulan....memang sangat rindu nak menimang baby lagi...tapi tunggu dulu lah...tunggu anak besar sikit je lagi.....

Anak ketiga saya sangat la lasak. Bila fikirkan kalo preggy...masuk trimester ketiga camne la...
Mungkin Allah pun belum nak bagi rezeki lagi. Dia akan bagi kalau kita dah betul betul mampu walaupun kita rasa kita tak mampu.

Bila imbas balik...kalau masuk trimester ketiga...macam macam yang kita akan rasa...
Perubahan diri...perut yang makin membesar dan banyak lagi....

Tapi ada jugak orang yang Allah bagi keistimewaan untuk tak rasa apa apa masala…

Bersedekahlah Kerana Sedekah Itu Sangat Ajaib

Image
"Apa aku akan dapat? Aku pun susah jugak, takde siapa pun nak tolong...".
Inilah kata hati kita kan...kan...kan.
Nak buat baik tetapi masih berkira kira. Semoga kita bukan lagi dalam golongan ini. Aminnn....


Selalunya kat sekolah diajar 1-1= 0.
Tapi saya nak kongsi bagaimana 1-1 = 10.
Jom baca dulu janji Allah:
"Sesiapa berbuat kebaikan mendapat 10 kali ganda amalannya. Dan sesiapa berbuat kejahatan dibalas seimbang dengan kejahatannya. Mereka sedikit pun tidak dirugikan (dizallimi)"
(Surah Al-An'am 6:160)

1-1 = 10 ibaratnya korang ada RM1. Korang sedekahkan RM1 tu pada anak yatim atau orang miskin. Sememangnya baki duit korang dah takde kan..
YAKINlah dengan janji Allah tadi. Allah akan membalasnya 10 kali ganda.
Sapa tahu mungkin korang akan dapat bonus pada bulan itu. Ataupun tetiba je ada orang nak beli barang yang korang jual. Janji Allah itu pasti.
Sedekah itu sangat ajaib jika dilakukan dengan ikhlas dan tidak mengungkit-ngungkit.

Abu Hurairah r.a. meriwa…

Kepentingan Isoleucine Yang Tidak Dapat Dihasilkan Oleh Badan Kita

Image
Korang tau tak apa itu ISOLEUCINE?
Mari kita berkenalan dengan isoleucine. Apakebenda tu? Huhuhu...
Isoleucine merupakan asid amino yang terkenal dan penting tetapi tidak dapat dihasilkan oleh badan kita.
Fungsi utamanya dalam badan ialah untuk meningkatkan tenaga dan membantu tubuh kita dalam membaikpulih aktiviti fizikal yang berat.

Hmmm...macam penting jeee...
Memang penting pun.
Isoleucine adalah asid amino rantai bercabang. Ada 3 rantai bercabang asid amino dalam tubuh kita. Nama2 mereka ialah isoleucine, valine dan leucine. Kesemuanya membantu menggalakkan pemulihan otot selepas senaman.

Antara kepentingan isoleucine termasuk mengawal paras gula dalam darah di dalam badan, dan menghasilkan hemoglobin. Asid amino bertanggungjawab untuk pemulihan otot selepas senaman, dan adalah penting dalam metabolisme untuk menghasilkan tenaga.
Isoleucine sebenarnya dipecahkan kepada tenaga dalam tisu otot. Ia membolehkan tahap tenaga menjadi stabil dengan cara membantu mengawal gula dalam dara…

Awas!!! Bahaya Kecelaruan Emosi Ketika Hamil.

Image
Pernahkan korang alami kecelaruan emosi waktu hamil???



Hmmm...saya pun dah lupa saya pernah alami atau tak. Yang saya ingat waktu dalam pantang anak pertama dulu saya stress sikit. Sebabnya memikirkan bila dah masuk kerja nanti saya akan berjauhan lagi dengan Mr.Hubby. Mula dari awal kawen hinggalah nak bersalin anak pertama kami berjauhan. Jumpa weekend je dan waktu cuti sekolah.
Tapi stress tu tak lama. 2 minggu dalam pantang, permohonan rayuan pertukaran saya diterima.
Waktu stress tu...kadang2 terjaga tgh2 malam boleh nangis. Rasa nak marah tu datang tiba2. Nasib baik tak lama.

Itu cerita saya. tapi apa yang nak saya kongsikan di sini ialah tentang bahaya kecelaruan emosi ketika hamil.

# Kesan Kecelaruan Emosi Semasa Hamil

Sebenarnya kecelaruan emosi waktu hamil ni perkara biasa. Boleh dikatakan majoriti mengalaminya. Tapi kalo dah teruk sangat sampai tak tertanggung, itu yang jadi masalah.

Kalo dah tak terkawal tu, bimbang akan berlarutan sampai dalam pantang. Dalam pantang kita b…

Kelebihan ESP Shaklee Kacang Soya non-GMO

Image
Korang Tau Tak...Shaklee hanya menggunakan Kacang soya non-GMO sahaja untuk menghasilkan Energizing Soy Protein atau nama glemernya ESP.
Dulu-dulu orang cakap bagus minum soya kan. So, berpusu-pusulah manusia termasuk saya beli soya yang dah siap tu kat supermarket. Mana kita nak tilik non-GMO atau tidak.
Tapi sekarang bila dah tau, memang tak beli dah yang kat kedai tu. Minum ESP ni je. Bukan demand tapi ilmu tu penting.
non-GMO (non-genetically modified organism) maksudnya tidak diubah secara genetik. Nak mudah faham ianya bebas daripada pendedahan perubahan genetik, drp benih sehinggalah pengeluarannya.
Antara kelebihan ESP Shaklee adalah : setiap 1 tin (850g) dihasilkan oleh 30kg kacang soya non-GMO dan memberikan sumber tenaga segera dan boleh bertahan lama.ia mengandungi 9  asid amino penting yang setiap satunya menghasilkan jenis protein yang berlainan. Asid amino ini dipanggil asid amino perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh badan kita.ia kaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sum…

Pentingnya Niat Jika Ingin Berjaya

Image
Sabda Rasulullah SAW : "Segala amal itu tergantung niatnya dan setiap orang hanya mendapatkan sesuai niatnya. Maka barangsiapa yang hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya maka hijrahnya itu kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya itu kerana kesenangan dunia atau kerana seorang wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya itu kepada apa yang ditujunya". (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Maknanya setiap amalan yang ingin kita lakukan perlulah disertakan dengan niat. Pentingnya niat itu untuk elakkan amalan kita menjadi sia-sia.
Didiklah diri kita serta anak-anak kita supaya sentiasa pasang niat kerana Allah dalam memulakan sesuatu perkara. Jom kita lihat pentingnya niat jika ingin berjaya
#1. Niat memberikan kita hala tuju
Kebiasaannya apabila kita bangun dari tidur, kita akan melakukan perkara rutin. Selepas solat Subuh, kita akan bersiap-siap untuk ke tempat kerja ataupun sekolah. Pasanglah niat dan berdoa kepada Allah agar perjalanan serta urusan hari itu akan ber…

Promosi ESP Shaklee September 2015

Image
Produk yang paling ohsem ...yg paling disayangi...dikasihi....dicintai.... Promosi ESP Shaklee September 2015 memang ditunggu ramai. September 2015 ibarat hadiah untuk semua peminat ESP. Kenapa ESP ni menjadi pujaan hati semua termasuk saya?

Jawapannya:
- kulit muka rasa lain...ala2 cantik gitu hihihihihi - susu badan juga jadi pekat dan lazat untuk anak saya - kalau amik di awal pagi....ianya pengganti sarapan saya.... - ianya dibuat daripada soya yang mempunyai kualiti protein yang tinggi...
- 1 hidangan ESP Shaklee ini bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu.
- ESP Shaklee juga rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid uric dan sangat mudah diserap oleh tubuh manusia.


Hubungi saya untuk dapatkan ESP dengan konsultasi dijamin terbaik
Waahida Zulkipli
013-6065090



Fadilat dan Keagungan Kalimah Tasbih Subhanallah

Image
"Subahanallah"
Maksudnya: Maha Suci Allah
Zikir ini membawa maksud menyucikan Allah dari segala sifat kekurangan dan dari segala sifat makhluk. Kalimah ini mengandungi satu pengakuan bahawa Allah adalah zat yang Maha Sempurna jauh dan bersih dari sifat kekurangan.

Antara fadilat yang terkandung dalam kalimah tasbih ini ialah:

 #1. Ucapan yang paling disukai Allah


#2. Menghapuskan dosa-dosa kecil
Sebagaimana tersebut di dalam hadia : "Sabda Rasulullah SAW: ' Barang siapa membaca subhanallah dalam sehari 100 kali, maka dilenyapkan dosa-dosanya walau dosa itu sebanyak buih di lautan'"  (Riwayat Ahmad, Bukhari dan Muslim)
#3. Memberatkan neraca timbangan Nabi  SAW bersabda: "Dua kalimah yang ringan di lidah, berat di atas timbangan dan disukai oleh Allah yang Maha Pengasih ialah  Maksudnya : Maha Suci Allah dan bagiNya segala pujian                       Maha Suci Allah Yang Maha Agung" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
#4. Mendapat Kenikmatan Syurga
Sebag…

Khasiat ESP Shaklee Tiada Tandingan

Image
Khasiat ESP Shaklee memang tiada tandingannya. Jom terjah manfaat dan khasiat ESP... Awet muda - asid amino penting untuk membina otot, kuku, rambut, darah, organ, kulitKulit Remaja - merangsang pembentukan semula kulit dan otot, kurangkan kedutan, agen anti-penuaan, kurangkan kesan parutMembaiki pigmentasi - baiki masalah rambut seperti beruban dan rambut gugur, baiki masalah pigmentasi, kedutan dan kesan tuaBaik untuk hormon - membantu merendahkan paras kolesterol, cegah risiko osteoporosis dan sakit jantungPembekal tenaga - membekal tenaga dengan segera dan meningkatkan sistem imun, maka elok untuk ibu hamil dan juga ibu menyusu.


Jangan ragu-ragu lagi dengan khasiat ESP Shaklee yang tiada tandingan ini. Dapatkan konsultasi terbaik dari saya. Hubungi saya ye...sekarang ni ada promosi ESP September 2015.
Waahida Zulkipli 013-6065090

Tips Menjaga Kaki Anak Yang Mulus

Image
Setiap ibu bapa tak sabar nak tunggu anak-anak boleh berjalan kan...Mana taknya dah lama mengidam nak beli kasut-kasut cantik dan nak tengok anak pakai sambil berjalan terkedek-kedek...hihi
Tapi sebenarnya nak membeli kasut anak ni ada tip dan kekdahnya. Moh lerrr kita semak ye...

#1: Dalaman Kasut

Lembut dan mudah dilentur seperti kasut yang bertapak lembutRuang jejari mestilah lebar untuk memudahkan pergerakan jari kaki anak#2: Ukuran Sebelum membeli kasut, cuba dulu kasut itu di kaki anakBiarkan anak dalam keadaan berdiri sewaktu mencubanya.Pilih kasut yang sesuai dengan ukuran anak.Biarkan juga dia berjalan ke seluruh kedai untuk memastikan keselesaannya.
#3: Reka Bentuk Jangan beli kasut yang runcing di bahagian depan. Nanti pergerakan  jari kaki akan tersekat. Kaki anak juga akan berasa sakit.Bagi anak perempuan, janganlah beli kasut yang bertumit tinggi.Sentiasalah periksalah kaki anak untuk memastikan tida terpelecet atau luka.#4: Pembuatan Kasut Pastikan kasut anak diperbuat darip…

Kenali Warna Najis Bayi Anda Sama Ada Normal Atau Tidak

Image
Kenali Warna Najis

Ibu...Mama...Umi...Ayah...Dedi...janganlah pandang remeh warna najis bayi. Sebabnya warna najis tu membawa makna tersendiri sama ada anak kita sihat atau tidak.
Saya juga pernah mengalaminya. Bulan lepas, anak saya yang umur 4tahun demam panas baru-baru ini. Suhu mencecah 41darjah Celcius. Kena tahan wad. Bermula dengan demam yang selalu sgt on off. Rupa2nya ada jangkitan kuman kencing kotor. Doktor cakap perempuan memang senang kena kencing kotor. Bila ke hospital, kumannya dah sangat2 banyak. Tiap2 hari kena amik darah.
waktu dia demam tu, najis dia warna hitam. Orang cakap kalau hitam takot ada pendarahan dalaman. Ya Allah, risau sangat. Tapi nurse hospital tu kata, mungkin sebab pengambilan antibiotik yang banyak. Alhamdulillah, selepas 4hari 3malam di hospital, demamnya dah ok. Tapi antibiotik masih diteruskan selama seminggu lebih. Dan sekarang saya pantau najis anak saya.

Sekarang..saya nak share warna-warna najis dan maksud yang terselindung di sebaliknya. …

Kuat Sukan Tapi LIAT.....Sampai Nak Lumpuh???

Image
Jom tengok video ni jap!!


Lelaki Kuat Sukan Liat Nak Amalkan Vitamin Sampai Dah Nak Lumpuh? from iReach HD on Vimeo.
So, apa yang bahayanya? Bahaya la sebab kejap je sakit dah boleh hilang (dengan izin Allah). Bahaya jugak kalo kata encik suami je amalkan vivix ni..isterinya tidak. Maka encik suami sorang la yang kekal awet muda tampan. Hah....risau pulak isterinya. Kenapa sampai macam tu sekali?
Jawapannya sebab Vivix Shaklee ni sangat kaya dengan antioksidan. Inilah antara kandungan yang ada dalam vivix:

    Polygonum Cuspidatumterdapat dalam makanan tambahan anti-penuaan perubatan Cina.sumber semulajadi resveratrol yang membantu melambatkan proses penuaan, merendahkan kolesterol, merendahkan tekanan darah dan membantu mencegah pertumbuhan tumor     Anggur Muscadinesumber yang kaya dengan polifenol dan anti-oksida, serta ciri-ciri anti-radang.kemampuan untuk menyembuhkan diri daripada penyakit, bakteria dan kulat. berbanding dengan anggur lain, anggur muscadine mempunyai 40 kali ganda lebi…

6 Cara Ajar Anak Jaga Kebersihan

Image
"Mama, kenapa adik kena basuh tangan sebelum makan?"
Inilah antara soalan yang sering saya dengar. Banyak lagi sebenarnya yang ditanya. Jadi, saya perlu terangkan dengan baik agar diorang betul-betul faham. maklumlah tahap pemahaman budak2 ni tak sama dengan orang dewasa.

Jom kita sama-sama tengok 7 panduan untuk ajar anak jaga kebersihan.

Cara #1: Basuh Tangan
Mencuci tangan ni perkara penting. Saya selalu pesan kat anak-anak saya untuk cuci tangan dengan sabun lepas bermain. Bukan sebelum dan selepas makan sahaja...Ini penting untuk elakkan penyebaran kuman kepada adik-beradik yang lain. Kadang-kadang time saya suapkan makan pun, diorang akan basuh jugak tangan sebelum makan. Selepas makan pun basuh lagi walaupun mama yang suapkan. Hihihi...

Cara #2: Jangan Sentuh Mata, Mulut dan Hidung Bakteria sebenarnya mudah memasuki badan melalui bahagian ini. Bahagian ini jika disentuh berulang kali, mudahlah bakteris memasuki badan. Pastikan tangan dibasuh selepas menyentuh mata, mulu…

Soya Terbaik Yang Perlu Dimiliki Sekarang

Image
ESP shaklee adlh soya nonGMO iaitu soyanya tidak diubahsuai secara genetik. Ia dijaga dengan baik. Kebanyakan soya di pasaran adlh GMO. Berhati2 memilih soya sbb GMO boleh menyebabkan allergy dan potensi kanser.
ESP adlh produk shaklee yg tggi permintaannya. Sumber protein terbaik ini banyak peranannya. Antaranya: Untuk kekal cantikUntuk memberi tenaga berterusanUntuk Ibu MenyusuUntuk ibu hamil


Untuk dapatkan ESP Shaklee ini bolehlah hubungi saya:
Waahida bt Zulkipli (id: 971611) Tel : 013-6065090 Emel : waahida83@gmail.com

Tips Kekal Muda Untuk Lelaki dan Wanita yang Pasti Berkesan

Image
Hari ini ramai berlumba-lumba membeli produk kecantikan anti penuaan. Sanggup berhabis duit untuk krim yang belum pasti keberkesanannya.
Tapi sebenarnya...untuk kekal muda dan bertenaga baik lelaki mahupun wanita, ia datang dari dalam. Kita perlu menjaga kecantikan kita dari dalaman.

Seperti yang diketahui, satur-sayuran dan buah-buahan mengandungi khasiat untuk kesihatan kulit. Jika anda bimbang dengan masalah penuaan yang bakal menyerang tanpa disedari...jadi anda perlu mula atasinya melalui pemakanan harian anda.
Terdapat TUJUH makanan yang akan membuat anda kelihatan lebih muda lagi. Check it out!!!

Tips #1: Avocado



Avocado mengandungi vitamin A yang dapat membantu membersihkan sel kulit yang mati
Kandungan vitamin A dalam alpukat dapat membantu membersihkan setiap sel-sel kulit yang mati. Antioksidan pula berperanan untuk  mendetoksifikasi tubuh untuk mengeluarkan semua toksin. Toksin yang banyak di dalam badan menyumbang kepada kulit yang tidak sihat serta kering. Bila dah kering tu m…

Peluang Menjana Pendapatan Dengan Young Enterpreneur System (YES Programme) Shaklee

Image
Jom tengok video ni dulu... Usaha yang berterusan membuahkan hasil dan mereka diraikan dalam Shaklee National Conference.
National Conference Shaklee 2014/2015 Highlight

Apa itu YES Programme? Merupakan program baru ShakleeYoung Enterpreneur System (YES) semestinya untuk mereka yang ingin mendaftar sebagai SID Shaklee dan memulakan langkah awal menjana pendapatan bersama Shaklee.

Kelebihan YES Programme Hanya RM 79.50 sebagai yuran pendaftaran untuk seumur hidup.Program ini akan berlangsung selama 13bulan bermula dari tarikh anda mendaftarDengan membeli mana-mana produk Shaklee, akan berpeluang mendapat sebotol Vitalea (multivitamin) yang berharga RM 94 dengan percuma (untung sesangat ni)Akan dibimbing dari segi business skills dan product knowkedge oleh pihak syarikat dan juga upline.Jika anda memenuhi kriteria-kriteria yang ditetapkan, anda layak mendapat trofi dan wang tunai berjumlah RM 10 000!! Bonus juga akan berganda, 50% lebih daripada biasa!!! Jangan lepaskan peluang keemasan …